Kilka zasad skutecznej dezynfekcji w salonie fryzjerskim

Przestrzeganie zasad higieny i dezynfekcji w pracy fryzjera, stylisty jest tak samo ważną czynnością jak codzienne mycie zębów.

mondayacademy logoDbaj o klientów i swoje zdrowie. W konsultacji z Maciejem Wróblewskim, znanym stylistą gwiazd, uczestnikiem wielu programów poświęconych stylistyce włosów, założycielem „monday academy”, opracowaliśmy kilka zasad skutecznej dezynfekcji, a zarazem przyjaznej i łatwej do wdrożenia w każdym salonie.

Połączyliśmy naszą wiedzę techniczną o dezynfekcji z wieloletnim doświadczeniem Macieja.

W „monday academy” poznajesz tajniki fryzjerstwa, a dbałość o własne zdrowie poprzez dezynfekcję staje się po prostu nawykiem.

Rozpoczynając artystyczną przygodę z fryzjerstwem w pierwszej kolejności należy zaplanować jak uniknąć niebezpieczeństw, które mogą nam popsuć tą przygodę.


Niebezpieczeństwa, które czyhają na profesjonalistów każdego dnia to:

  • chętne do szybkiego rozmnażania bakterie,
  • złośliwie grzyby,
  • oraz „przyjaciele”, którzy z chęcią zatrują nam całe życie, czyli wirusy.

W określeniu procedur higieny należy kierować się wysokim poziomem wyobraźni i świadomości sytuacji, w których może dojść do zakażenia.

To nie strach przed kontrolą jednostek sanitarnych ani ogólnikowe informacje w obowiązujących ustawach mają być fundamentem przygotowania zasad higieny i dezynfekcji w salonie. Bezpieczeństwo o zdrowie własne i klienta, brak negatywnego wpływu na narzędzia i wyposażenie salonu oraz ekonomiczny rozsądek są najważniejszymi aspektami przy opracowaniu procedur higieny w salonie.

Przede wszystkim ustal zasady postępowania w każdej sytuacji, w której może dojść do zakażenia:

  • bezpośredni kontakt ze skórą zainfekowanego klienta
  • pośredni kontakt z zainfekowanym klientem poprzez dotyk narzędzi, które miały z nim styczność
  • pośredni kontakt z zainfekowanym klientem poprzez dotyk tych samych powierzchni
  • ogólny brak czystości w salonie


BEZPOŚREDNI KONTAKT ZE SKÓRĄ ZAINFEKOWANEGO KLIENTA.

Większość mikroorganizmów chorobotwórczych przenoszona jest drogą kropelkowo-powietrzną i poprzez płyny ustrojowe. Ogromna grupa ludzi jest nieświadoma tego, że jest nosicielem patogenów chorobotwórczych. Wiele chorób ujawnia się po czasie jak np. zapalenie wirusowe wątroby typu C lub B (WZW). Niektóre bakterie m.in. gronkowiec utrzymują się na skórze nawet 24 godziny, stąd też możemy zakażać innych będąc zdrowym.

Zastanówmy się ilu klientów tuż przed wizytą w salonie np. kichało w dłonie, a następnie podrapało się po głowie zostawiając na niej małą niespodziankę dla fryzjera. Czy łatwo ze skóry klienta przenieść zarazki do organizmu fryzjera? Myślę, że każdy jest w stanie wyobrazić sobie taką sytuację. Aby temu zapobiec należy dbać o higienę dłoni, które są najczęstszym nośnikiem większości infekcji.

Rutynowe mycie rąk usuwa jedynie niewielką liczbę drobnoustrojów. Po 30 s zmniejsza się flora bakteryjna 100-krotnie.

W pracy profesjonalisty po umyciu rąk niezbędna jest dodatkowo dezynfekcja przed i po każdym kliencie.

Dezynfekcja ma na celu, co najmniej 100.000-krotnie zredukowanie liczby drobnoustrojów występujących na skórze.

Zalecane są preparaty do dezynfekcji rąk bez alkoholu wysuszającego dłonie. Barbicide Hand Sanitizer nie zawiera alkoholu i delikatnie nawilża dłonie.


POŚREDNI KONTAKT Z ZAINFEKOWANYM KLIENTEM POPRZEZ DOTYK NARZĘDZI, KTÓRE MIAŁY Z NIM STYCZNOŚĆ.

Narzędzia i akcesoria wielokrotnego użytku stosowane w salonach fryzjerskich można podzielić na dwie grupy:

  • z minimalnym ryzykiem naruszenia tkanki skóry (grzebienie, szczotki, spinki, wałki, lokówki, prostownice, suszarki)
  • z dużym ryzykiem naruszenia tkanki skóry (nożyczki, degażówki, brzytwy, ostrza i nakładki do maszynek fryzjerskich)


Dla własnego bezpieczeństwa należy dezynfekować wszystkie narzędzia i akcesoria w salonie.

Grzebienie, szczotki, spinki, wałki należy po każdym kliencie oczyścić z widocznych zabrudzeń. Następnie wymienione akcesoria spryskujemy preparatem biobójczym Barbicide Spray. Czekamy 3 minuty i opłukujemy pod bieżącą wodą. Zdezynfekowane akcesoria odkładamy w miejsce, w których nie zostaną ponownie zabrudzone.

Lokówki, prostownice, suszarki po każdym kliencie przecieramy chusteczką do dezynfekcji powierzchni Barbicide Wipes. W celu skutecznej dezynfekcji powierzchnia powinna być nawilżona przez 3 minuty.

Nożyczki, degażówki, brzytwy po każdym kliencie dezynfekujemy metodą zanurzeniową w płynie biobójczym. Płyn wlewamy do pojemnika, który posiada obojętność materiałową w stosunku do płynów biobójczych. Estetyczne i wygodne są szklane pojemniki Barbicide. Bez obawy o jakość narzędzi można użyć preparatu bez alkoholu i z formułą przeciw korozji Barbicide Koncentrat. Narzędzia oczyszczamy z widocznych zabrudzeń i zanurzamy w roztworze Barbicide na 10 minut. W przypadku naruszenia tkanki skóry po dezynfekcji niezbędny jest proces sterylizacji.

Maszynki fryzjerskie, ostrza i nakładki do maszynek fryzjerskich. Maszynkę po każdym kliencie spryskujemy preparatem Clippercide, który czyści, dezynfekuje i delikatnie smaruje. Części ruchome, ostrza i nakładki do maszynek fryzjerskich, które naruszyły tkankę skóry dezynfekujemy metodą zanurzeniową opisaną powyżej w Barbicide Koncentracie.

Maciej WróblewskiMaciej WróblewskiMaciej Wróblewski demonstruje dezynfekcję maszynek za pomocą Clippercide.


POŚREDNI KONTAKT Z ZAINFEKOWANYM KLIENTEM POPRZEZ DOTYK TYCH SAMYCH POWIERZCHNI

Analogicznie jak w przypadku narzędzi w salonie wyróżniamy dwa obszary powierzchni:

  • powierzchnie stanowiące małe zagrożenie przeniesienia zakażenia np. ściany, podłogi, meble. Nie muszą być rutynowo dezynfekowane, a jedynie poddawane czyszczeniu i myciu po każdym dniu pracy. Podłoga w okolicy miejsca zabiegowego musi być sprzątniętą po każdym kliencie.
  • powierzchnie o wysokim ryzyku przeniesienia zakażenia, gdzie konieczne jest mycie i dezynfekowane po każdym kliencie.


Powierzchnie o zwiększonym ryzyku przeniesienia zakażenia (fotele, myjki, blaty) spryskujemy Barbicide Spray. Czekamy 3 minuty i przecieramy suchym jednorazowym ręcznikiem.

Nie należy stosować do dezynfekcji powierzchni preparatów zawierających aldehydy w szczególności formaldehyd i aldehyd glutarowy. Bardzo negatywnie wpływają na układ oddechowy.

Nie wolno zapominać o tym, że klient obserwuje nasz każdy ruch i zachowanie. Czy przyjdzie do salonu kolejny raz to zależy przede wszystkim od tego, czy czuje się w nim bezpiecznie. Na poczucie bezpieczeństwa ma wpływ jakość usług, empatia fryzjera/stylisty oraz higiena.

Pamiętaj!

  • Klient widzi jak podnosisz grzebień z podłogi, którym go po chwili czeszesz!
  • Klient patrzy na Ciebie z przerażeniem w oczach, jak używasz tej samej szczotki, co dla klienta siedzącego obok!
  • Klient często zastanawia się czy na ostrzu maszynki, którą go strzyżesz nie ma krwi po tej osobie, która właśnie wychodzi z lekkim zadrapaniem na szyi!


Gwarancją sukcesu w zawodzie fryzjera i stylisty jest nieustanny rozwój umiejętności oraz zachowań, które sprawią, że klient będzie czuł się bezpiecznie.

Nowoczesne szkoły i ośrodki szkoleniowe takie jak „monday academy” edukują nie tylko w zakresie technik fryzjerskich, ale również wpajają zachowania z zakresu higieny w salonie na najwyższym poziomie.

Zespół Macieja Wróblewskiego zapewnia fundament, wsparcie jak i inspirację do pracy. W „monday academy” poznasz jak chronić swoje zdrowie i narzędzia stosując dezynfekcję Barbicide.

mgr. chemii M. Kawka
barbicide.pl